Moje życie to moja pasja

Pewność siebie

Wiele osób doświadcza problemów z utrzymaniem pewności siebie. Temat ten jest – i zapewne zawsze będzie – jednym z najbardziej złożonych problemów rozwoju osobistego. Niestety nie ma uniwersalnego sposobu na niezachwianą pewność siebie. Nie znaczy to, że nic nie można z tym fantem zrobić. Wręcz przeciwnie! Każdy z nas może odmienić swoje życie. Trzeba tylko włożyć nieco wysiłku w swoje starania.

Definicja?

Pewność siebie to termin, który jest używany w wielu różnych dyscyplinach i dziedzinach życia. Powszechnie przyjmuje się, że określenie to zostało po raz pierwszy opisane w filozofii, ale używane jest także w socjologii, psychologii czy historii. Termin – pewność siebie – ma kilka poziomów znaczenia. Istnieje pewność siebie jednostki, ale także grupy lub większej zbiorowości. W tym artykule zajmiemy się tym pierwszym rodzajem.

Pewność siebie można wyjaśnić jako uznanie własnej osobowości, dokonywane w wyniku aktywnych procesów myślowych każdego człowieka. W ten sposób staramy się odpowiedzieć na pytanie: Kim lub czym jestem? Udzielając odpowiedzi, jednostka zyskuje pewność swojego istnienia i doświadczania rzeczywistości.

Z drugiej strony, możemy określić pewność siebie jako zaufanie lub wiarę we własne siły, umiejętności, talenty, możliwości. W ten sposób człowiek zyskuje poczucie bezpieczeństwa. Osoba pewna siebie czuje się na tyle pozytywnie, że wychodzi na spotkanie swojej przyszłości bez strachu, z nadzieją i optymizmem. Można powiedzieć, że pewność siebie daje beztroskie poczucie własnej wartości.

Według Immanuela Kanta:

Pewność siebie generowana jest przez obserwację i refleksję nad samym sobą, własną osobowością. Człowiek jest widzem, ale i przedmiotem obserwacji.

Według Georga Hegla:

W jednym ze swoich najważniejszych pism filozoficznych, Fenomenologii Ducha, zwłaszcza w rozdziale: „Samoistność i niesamoistność samowiedzy; panowanie i niewola”, Hegel opisuje pewność siebie jako sumę doświadczeń niezależności i braku niezależności, symbolicznie w postaci konfliktu o uznanie pomiędzy panem i sługą.

Czynniki wpływające na poziom pewności siebie

Poczucie własnej wartości zaczyna kształtować się we wczesnym dzieciństwie. Czynniki, które mogą mieć na nie wpływ to:

  • twoje własne myśli i poglądy;
  • to, jak ludzie reagują na ciebie;
  • doświadczenia wyniesione z domu, szkoły, pracy i ogólnie społeczności;
  • przebyte choroby, niepełnosprawność lub obrażenia poniesione w wyniku wypadków;
  • kultura i religia, w której jesteś wychowywany;
  • rola pełniona w społeczeństwie oraz status – zarówno twój, jak i całej twojej rodziny;
  • interakcje z otoczeniem;
  • relacje z bliskimi osobami, np. rodzicami, rodzeństwem, rówieśnikami;
  • otrzymywane z otoczenia informacje.

Wiele przekonań na temat własnej osoby kształtuje się na podstawie informacji, które otrzymujesz od swojego otoczenia. Jeśli Twoje relacje z innymi ludźmi są silne i otrzymujesz na ogół pozytywne opinie na swój temat, masz większe szanse, by postrzegać siebie jako osobę wartościową. Jeśli natomiast uzyskujesz w większości negatywne opinie – jesteś często krytykowany, wyśmiewany przez innych – masz większe szanse na posiadanie niskiej samooceny.

Mimo to największy wpływ na poczucie własnej wartości mają zazwyczaj własne myśli. Pamiętaj o tym. Masz nad nimi kontrolę i to właśnie one decydują o tym, co będziesz czuć. Jeśli masz tendencję do skupiania się na swoich słabościach i wadach, powinieneś dowiedzieć się, jak wypracować bardziej zrównoważony i prawdziwy obraz siebie.

Budowanie pewności siebie

Pewność siebie składa się z myśli, uczuć i opinii, które znajdują się w tobie. Oznacza to, że nigdy nie będzie ona miała stałej, niezmiennej „wartości”. To może się zmienić w zależności od sposobu myślenia. Na szczęście zwyczaj negatywnego myślenia o sobie można zastąpić czymś całkowicie przeciwnym. Czasami ludzie nie zdają sobie nawet sprawy z tego, że myślą o sobie w nieprawidłowy sposób. Ale kiedy sobie to uświadomią, mogą zacząć zmieniać sposób myślenia.

Więc jeśli chcesz poczuć się lepiej i wzmocnić pewność siebie, spróbuj niektórych z tych rzeczy:

  1. Pokonaj wewnętrznego krytyka – zwróć uwagę na krytyczne słowa, które wypowiadasz na swój temat. Twoja podświadomość musi tego ciągle słuchać i… przyjmuje to za stan faktyczny. W ten sposób rozwiniesz tylko depresję. Nieustanna, wewnętrzna krytyka może cię pociągnąć tylko w dół. Niczego z nią nie osiągniesz. Jeśli masz w zwyczaju myśleć samokrytycznie, naucz się zmieniać swoje struktury myślowe. W przeciwnym razie nigdy nie nabierzesz pewności siebie.
  2. Pamiętaj, że każdy ma jakieś talenty – ty również. Tak więc powtarzanie sobie: „jestem do niczego”, nie ma najmniejszego sensu. Być może twoje umiejętności nie mogą równać się z mądrością Einsteina, ale co z tego? Przecież nie każdy musi być geniuszem. Nie ma na świecie człowieka, który nie posiadałby choćby niepozornych umiejętności. Każdy ma jakieś cechy, które sprawiają, że jest wyjątkowy. Trzeba je tylko znaleźć.
  3. Bądź dumny ze swoich pomysłów – nawet jeśli nie są spektakularne. Nie bój się głośno przyznać do tego, że jesteś z siebie zadowolony. Jeśli ktoś się nie zgadza, to jego problem. Jego sądy są odbiciem posiadanych przekonań oraz inteligencji. Taka osoba po prostu widzi rzeczy inaczej niż ty. I wcale nie oznacza to, że jej zdanie jest ważniejsze od twojego.
  4. Postrzegaj błędy i porażki jako okazje do nauki – zaakceptuj to, że będziesz popełniać błędy. Nie ma na świecie ludzi nieomylnych. Każdy popełnia błędy, ponieważ są częścią życia i rozwoju osobistego. To doskonałe okazje, by nauczyć się czegoś nowego i stać się lepszym człowiekiem.
  5. Naucz się przyjmować komplementy – kiedy samoocena jest niska, łatwo przeoczyć dobre rzeczy, które ludzie mówią o nas. Nie wierzymy, że ktoś myśli o nas coś miłego. Nie daj się zagonić w tę psychiczną pułapkę. W przeciwnym razie nigdy nie zdobędziesz większej pewności siebie.
  6. Próbuj nowych rzeczy – eksperymentuj z różnymi działaniami, które pomogą ci w poszukiwaniu nowych talentów. Czasami ktoś ma negatywne mniemanie o sobie tylko dlatego, że nie ma okazji wykazać się swoimi zdolnościami. Jeśli nie zdaje sobie sprawy z ich istnienia, tylko nowe doświadczenia wyciągną je na światło dzienne.
  7. Dąż do efektywności, a nie do wysiłku – niektórzy ludzie szkodzą sobie poprzez własne dążenie do doskonałości. Ciężko pracują nad tym, żeby wszystko w ich życiu było idealne. Niestety, to utopia. Nigdy nie dojdziesz do stanu, w którym wszystko będzie perfekcyjne. Zamiast więc pracować ponad miarę, skoncentruj się na efektach. Wykonuj tyle pracy, by zrealizować swoje cele. Nigdy więcej. Lepiej trochę sobie odpocząć.
  8. Daj coś z siebie – dobrym sposobem na zwiększenie pewności siebie jest pomaganie innym. Rozejrzyj się w swoim otoczeniu. Na pewno znajdzie się ktoś potrzebujący wsparcia. Kiedy zobaczysz, że twoje działania przynoszą komuś korzyść, będziesz zadowolony z siebie. To przecież dodatkowa kropla pewności siebie.
  9. Zastanów się, co jesteś w stanie zmienić, a czego nie możesz – jeśli zdajesz sobie sprawę, że jesteś niezadowolony z jakiejś swojej cechy, którą masz możliwość zmienić, zacznij już dziś. Nie czekaj na cud. Działaj. Jeśli natomiast jest coś, czego nie da się zmienić – po prostu naucz się to akceptować.
  10. Skoncentruj się na tym, co dobrze ci wychodzi – jeśli ciągle myślisz, że wszystko zawalasz, będziesz tak właśnie robić. Twoja podświadomość dostosuje się do tych przekonań. Lepiej myśleć o rzeczach, które dobrze ci wychodzą. Nawet jeśli nie są oszałamiające. W ten sposób zaczniesz lepiej o sobie myśleć, a za tym pójdzie reszta świata.
  11. Myśl pozytywnie – czy często porównując się z innymi, czujesz się mniej utalentowany lub nie tak mądry, jak chciałbyś być? Przestań! Nawet jeśli to prawda, są rzeczy, w których to ty jesteś lepszy. Być może nie dostrzegasz tego na pierwszy rzut oka, ale z pewnością coś znajdziesz. Staraj się szukać pozytywnych myśli na swój temat, a zauważysz swoją lepszą stronę.
  12. Wyznaczaj cele – zastanów się, co chcesz osiągnąć. Następnie zrób plan, jak do tego dojść. Trzymaj się listy zadań i śledź swoje postępy. Z pewnością poczujesz się dobrze, mając świadomość, że dotrzymałeś obietnicy złożonej samemu sobie.
  13. Bądź aktywny – pamiętaj , że ruch to zdrowie – poprawia samopoczucie, zmniejsza stres i pozytywnie wpływa na ogólną kondycję fizyczną. Zapewne znasz to powiedzenie: w zdrowym ciele, zdrowy duch? To święte słowa.
  14. Baw się dobrze – spędzaj czas z ludźmi, na których Ci zależy; rób to, co kochasz, i skup się na dobrych rzeczach. Regularnie odpoczywaj i staraj się jak najczęściej oddawać swoim pasjom. To wszystko pomaga pozytywniej myśleć o sobie.

Kluczowe elementy

Pewność siebie jest bardzo ważna niemal w każdym aspekcie twojego życia. Ludzie, którym jej brakuje, mają trudności z odniesieniem sukcesu. Nieważne, w jakiej dziedzinie próbują się wykazać. Bez pewności siebie nie są w stanie nic zdziałać.

Istnieją dwie główne rzeczy, które przyczyniają się do odczuwania pewności siebie: poczucie własnej skuteczności oraz poczucie własnej wartości. Na szczęście możesz je efektywnie rozwijać, stosując pewne techniki. Jednym z działań, jakie powinieneś podjąć (prawdopodobnie najważniejszym), jest wyznaczanie celów. Dzięki temu nauczysz się zwiększać pewność siebie.

Zwróć uwagę na cztery etapy twojego budowania pewności siebie:

1. Przygotowanie do działania.

Pierwszy etap obejmuje czynności przygotowujące cię do rozpoczęcia podróży ku większej pewności siebie. Musisz dokonać podsumowania i dokładnej oceny: tego, gdzie aktualnie się znajdujesz (w jakim punkcie swojego życia), dokąd chcesz dotrzeć oraz jakimi obecnie dysponujesz możliwościami. Można powiedzieć, że jest to swoisty rachunek sumienia, ponieważ musisz być ze sobą w 100% szczery. To absolutnie konieczne! Jeśli będziesz sam siebie oszukiwać, możesz od razu dać sobie spokój i iść spać.

Przygotowując się do podróży, zrób trzy rzeczy:

  • Przyjrzyj się temu, co już osiągnąłeś – zastanów się nad swoim dotychczasowym życiem i zrób listę dziesięciu najlepszych rzeczy, jakie udało ci się osiągnąć. Być może miałeś najlepszy wynik na ważnym egzaminie, odegrałeś kluczową rolę w ważnym meczu, grając w wojewódzkich zawodach piłki nożnej, byłeś najlepszym sprzedawcą w swojej firmie przez cały ubiegły rok, pomogłeś komuś osiągnąć szczęście lub udzieliłeś dobrej rady, dzięki której najlepszy przyjaciel zmienił (na lepsze) swoje życie… przykłady mógłbym mnożyć. Chodzi o to, byś wymienił rzeczy, które są naprawdę dla ciebie ważne. Acha, jeśli używasz kartki papieru, postaraj się ładnie pisać. Nie bazgraj po papierze. Dzięki temu będziesz mógł schować gdzieś swoją listę i zaglądać do niej, ilekroć odczujesz potrzebę.
  • Pomyśl o swoich mocnych stronach – czy słyszałeś kiedyś o analizie SWOT? Jeśli nie, skorzystaj z Google, żeby dowiedzieć się, o co chodzi. W skrócie napiszę, że jest to technika poszukiwania mocnych i słabych stron, stosowana w biznesie. Jednakże nie tylko do biznesu się nadaje. Możesz wykorzystać zasady SWOT do przeanalizowania samego siebie.
  • Zastanów się, co jest dla Ciebie ważne oraz dokąd chcesz w życiu dojść – na końcu pomyśl o rzeczach, które są naprawdę ważne dla Ciebie oraz o tym, co chcesz osiągnąć w swoim życiu. Dzięki temu będziesz mógł dokonać konkretnych ustaleń i sporządzisz w miarę wiarygodny plan działania. Jest to bardzo ważna czynność, ponieważ teraz wyznaczysz sobie konkretne cele, co pozwoli na bieżąco oceniać czynione postępy.

2. Rozpoczęcie działania.

To punkt, w którym zaczniesz wzmacniać swoją pewność siebie. Nie staraj się od razu dokonywać wielkich osiągnięć. To się nie uda. Najlepszy sposób na ostateczne zrealizowanie swoich celów to dążenie do nich małymi kroczkami. Zdobywaj wiedzę i stosuj ją w praktyce, powoli przekształcając w nawyk. Na początku najlepiej skupić się na postawach. Spraw, by były naprawdę solidne. Nie chcesz przecież, zaniedbawszy ten etap, pewnego dnia zorientować się, że budujesz swoją pewność siebie na lichych fundamentach. W takim wypadku wszystko mogłoby się w każdej chwili posypać jak domek z kart.

3. Zbliżenie się do sukcesu.

Na tym etapie poczujesz się znacznie pewniej. Większość zadań i projektów rozpoczętych w poprzednim etapie będzie w końcowej fazie. Coraz więcej celów z twojej listy będzie odhaczonych jako wykonane. Obserwując siebie, zauważysz zmianę we własnym zachowaniu oraz stosunkach z innymi ludźmi. Będziesz czuł się silniejszy psychicznie, a przez to o wiele bardziej entuzjastycznie nastawiony do życia.

Możesz teraz przeanalizować cały zrealizowany dotychczas plan. Być może znajdziesz pewne kwestie, które można by jeszcze rozwinąć lub nieco zmienić. Masz możliwość postawienia przed sobą bardziej ambitnych celów. Jeśli odczujesz taką konieczność, nie wahaj się wprowadzać modyfikacji. Pamiętaj przy tym, żeby nie stać się teraz zbyt pewnym siebie. Wielu ludzi na tym etapie działania popada w manię wielkości.

4. Efekt końcowy – czyli to, co chciałeś osiągnąć, zostaje zdobyte.

Pewność siebieTo już koniec twojej drogi do większej pewności siebie. Pamiętaj jednak, że nie wolno ci przerywać pracy nad sobą. Życie jest już tak dziwacznie skonstruowane, że raz zdobyty przyczółek może zostać łatwo utracony, jeśli się o niego odpowiednio nie zadba. Nie spoczywaj więc na laurach i stale doglądaj swojej pewności siebie. Od czasu do czasu poddawaj się jakiemuś testowi, stawiaj przed sobą wyzwania i zawsze miej jakiś cel.

 

Jeśli będziesz wyznaczał cele i planował dalsze kroki na drodze do osiągnięcia większej pewności siebie, powinieneś zawsze pamiętać o powyższych etapach. W ten sposób unikniesz chaosu i nie poczujesz się zagubiony. Zawsze będziesz wiedział, na jakim etapie konkretnego działania jesteś. Wówczas możesz nadzorować postępy i modyfikować swoje postępowanie.

Interesujący materiał? Powiadom znajomych:
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterEmail this to someone
Komentarze
  1. Pati

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

© 2009-2017 Life Coaching. Wszystkie prawa zastrzeżone. W oparciu o MyThemeShop.