Moje życie to moja pasja

Jak radzić sobie ze stresem?

Stres jest nie tylko stanem psychicznym, lecz także fizjologiczną reakcją organizmu na bodźce. Nie da się ukryć, że zbyt duże napięcie może mieć negatywny wpływ zarówno na jakość życia, jak i na zdrowie. Można zaryzykować stwierdzenie, że to właśnie ogólny stan zdrowia cierpi najwięcej z powodu nadmiernego stresu. Dlatego tak ważne jest, żeby nad nim skutecznie zapanować.

O sposobach radzenia sobie ze stresem przeczytałem już wiele artykułów; przestudiowałem całkiem sporo książek pod tym kątem. Miałem też liczne okazje do praktycznej walki ze skutkami stresu – nie tylko u siebie, ale też u przyjaciół. Niektóre wykonywane przeze mnie prace okazały się źródłem naprawdę silnych napięć, których powodem najczęściej nie było moje działanie. Nie miałem zatem zbyt wiele możliwości niwelowania źródeł stresu. Ale walczyć z jego skutkami? Jak najbardziej.

Nie da się ukryć, że każdy człowiek reaguje nieco inaczej. Mamy swoje przekonania, cechy charakteru, doświadczenie – wszystko to czyni z każdej osoby unikalną jednostkę. Jej postępowanie będzie się różniło (choćby nieznacznie) od zachowania innych. Również ze stresem każdy może sobie radzić inaczej. Na szczęście można wyodrębnić kilka uniwersalnych sposobów, skutecznych u zdecydowanej większości. Oto one.

Skuteczne sposoby na stres

Oddychanie

Jeśli nauczysz się panować nad swoim oddechem, zyskasz nieocenione narzędzie do walki ze stresem. Będziesz bowiem mógł rozluźniać całe swoje ciało i znacznie zmniejszać napięcie. Technik opanowania oddechu jest całe mnóstwo. Warto byłoby napisać osobny artykuł na ten temat (co zapewne zrobię w przyszłości). Wspomnę teraz o jednej z najprostszych technik. Możesz ją stosować w dowolnym miejscu i czasie.

Ćwiczenie: przyjmij wygodną pozycję na krześle lub fotelu. Jeśli pracujesz przy komputerze, nie musisz go nawet wyłączać, lecz jedynie przez chwilę nie zwracać uwagi na to, co dzieje się na monitorze. Najlepiej po prostu zamknij oczy. Pamiętaj też o utrzymaniu prostego kręgosłupa. To bardzo ważne, ułatwia bowiem oddychanie i relaks. Teraz weź głęboki wdech, po czym powoli wydychaj powietrze. Staraj się wykonywać kolejne oddechy w sposób rytmiczny w ilości około 12 na minutę. W zależności od stopnia zdenerwowania możesz wykonywać ćwiczenie nawet przez kilka minut. Staraj się jednak nie przekraczać 10 minut. Najczęściej wystarczą 1-2 minuty – to jest optymalna długość tego ćwiczenia.

Ćwiczenia izometryczne

To również niezwykle prosta metoda walki ze stresem. Podobnie jak ćwiczenie z oddychaniem, można ją wykonywać w dowolnym miejscu. O co chodzi? O napinanie i rozluźnianie mięśni w poszczególnych partiach ciała. Najlepsze efekty osiągniesz, leżąc na podłodze, ale mięśni możesz spokojnie używać również siedząc przy biurku.

Ćwiczenie: przyjmij wygodną pozycję – kręgosłup prosty. Każdą partię mięśni napinaj tak mocno, jak tylko potrafisz, przez około 5-10 sekund. Po upływie tego czasu rozluźnij mięśnie i przejdź do kolejnej partii. Napinanie najlepiej rozpocząć od stóp – najpierw prawej, potem lewej. Następnie przejdź wyżej, do łydek, ud, pośladków, pleców, brzucha, rąk, ramion, szyi, kończąc na twarzy. Pamiętaj, aby w trakcie ćwiczenia regularnie oddychać – błędem byłoby wstrzymywanie oddechu podczas wysiłku.

Masaż

Jest to znana na całym świecie metoda – zabieg fizjoterapeutyczny polegający na sprężystym uciskaniu, ugniataniu, oklepywaniu i tarciu poszczególnych partii ciała. W jego efekcie dochodzi do rozluźnienia napiętych mięśni i tkanek całego ciała. Istnieje wiele rodzajów masażu i nie będę w tym miejscu próbował argumentować, która technika jest najskuteczniejsza. Pozostawiam to w twojej gestii. Musisz samodzielnie sprawdzić, co działa na ciebie najlepiej.

Ćwiczenie: znajdź dobry salon masażu w swoim mieście. Zadzwoń i umów się na wizytę. Co prawda, nie musisz korzystać z usług profesjonalisty, ale uwierz mi – nie wiesz, co tracisz. Znałem kiedyś zawodową masażystkę, wiem co mówię.

Uspokajające hobby

Znajdź coś, co będzie cię pasjonować. Nie od dziś wiadomo, że z dobrym hobby nic nie może się równać w kwestii zadowolenia z życia. Również stres będzie miał do ciebie trudniejszy dostęp, jeśli regularnie będziesz oddawał się czemuś, co sprawia ci radość. Znajdź więc sobie spokojne hobby. To mogą być prace w ogrodzie, rozwiązywanie krzyżówek, czytanie, modelarstwo lub jakakolwiek inna rozrywka dająca ci szczęście. Dzięki temu oderwiesz się od codziennych problemów i na chwilę będziesz mógł kompletnie zapomnieć o wszelkich troskach, obowiązkach czy strachu. Wyłącz się z obiegu, chociaż na 30 minut dziennie. Wyłącz telefon i komputer, przestań pracować (w domu czy firmie) – poświęć 100% uwagi swojej pasji.

Ćwiczenie: masz 30 minut na to, co najbardziej kochasz robić. Wszystko inne odkładasz na bok i nie myślisz o tym. Pod żadnym pozorem nie pozwól sobie w tym czasie wracać myślami do problemów. Po prostu baw się dobrze.

Aktywność fizyczna

Nie od dzisiaj wiadomo, jak dobroczynny wpływ na ludzki organizm ma sport. Co ciekawe, jest to też świetny sposób na radzenie sobie ze stresem. Wystarczy 15-20 minut ćwiczeń dziennie, żeby skutecznie niwelować poziom stresu. Jak to się dzieje? Podczas każdej aktywności fizycznej organizm produkuje endorfiny (tzw. hormony szczęścia), dzięki którym o wiele łatwiej można pozbyć się napięcia z ciała. Endorfiny sprawiają, że człowiek staje się bardziej radosny, wszelki dyskomfort psychiczny zostaje zredukowany.

Odpowiednia dawka aktywności fizycznej korzystnie wpływa na ogólny stan zdrowia, a to – jak wiadomo – ma również duży wpływ na poziom stresu. Dlatego warto codziennie poświęcić chociaż te kilkanaście minut na ruch.

Ćwiczenie: spróbuj jogi. Ta forma aktywności jest często polecana przez specjalistów osobom zestresowanym. Dla osoby początkującej idealnym zestawem ćwiczeń będzie, moim zdaniem, tzw. Pozdrowienie Słońca. Kliknij w odnośnik, by dowiedzieć się, jak wykonać tę serię postaw.

Odpowiednia dieta

Skutki stresu pomaga również zminimalizować dobrze zbilansowana dieta. Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na wszelkiego rodzaju używki spożywane w obliczu długotrwałego stresu – szczególnie kawę i alkohol. Kawa wypłukuje magnez, który jest przez wielu nazywany pierwiastkiem życia, a jego niedobór negatywnie wpływa chociażby na mięśnie (skurcze) czy mózg (problemy z koncentracją). Jeśli więc chcesz lepiej radzić sobie ze stresem, proponuję zredukować ilość pitej kawy.

Magnez występuje w dużej ilości w pestkach dyni, otrębach pszennych, kakao, migdałach, soi, białej fasoli, orzechach, płatkach owsianych czy czekoladzie. Jeśli więc zmagasz się ze stresem, już wiesz, po jakie produkty żywieniowe powinieneś sięgnąć. Osobiście szczególnie polecam migdały i czekoladę. Z tą ostatnią jednak nie powinno się przesadzać.

Ćwiczenie: kiedy odczujesz wysoki poziom stresu, zjedz coś dobrego. To może być czekolada – z pewnością doskonale wpłynie na twoje samopoczucie. Dla ludzi z nadwagą zalecane są nieco mniej kaloryczne smakołyki. Warto spróbować mieszanki płatków zbożowych, różnych nasion, musli wymieszanych w jogurtem naturalnym. Osobiście jadam taką mieszankę prawie codziennie. Sprawdza się doskonale. Nie tylko redukuje stres podczas pracy, ale też zwiększa wydajność mojego mózgu.

Medytacja

Jest to najbardziej zaawansowana metoda ze wszystkich. W tym przypadku redukcja stresu jest jednak tylko efektem ubocznym, bowiem medytacja to przede wszystkim praktyka duchowa. Pomaga osiągnąć wyciszenie i znacznie rozluźnia, ale nade wszystko pozwala na dokonanie głębokiego wglądu we własne wnętrze. Medytując, osiągasz stan emocjonalnego oraz intelektualnego oczyszczenia. Nie ma się co dziwić, że korzystnie wpływa to na poziom stresu.

Możesz również wykorzystać tzw. trening autogenny Schultza. Jest to bardzo efektywna technika relaksacji neuromięśniowej, polegającej na wywołaniu poprzez autosugestię doznań podobnych do stanu hipnozy oraz wewnętrznej medytacji. System ćwiczeń opracował i opublikował w 1932 roku Johannes Schultz, korzystając z metod stosowanych w jodze oraz medytacji zen.

Ćwiczenie: rozpocznij medytację w spokojnym i cichym miejscu. Możesz uprawiać ją w dowolnej pozycji, pod warunkiem jednak, że utrzymasz prosty kręgosłup. Bardziej zaawansowane osoby mogą nawet uprawiać medytację w marszu (kinhin), ale to zagadnienie na inną okazję. Podczas medytacji skup się na jednej rzeczy. Najbardziej tradycyjnie jest to płomień świecy, ale możesz wybrać dowolną rzecz. Oczywiście nie powinno to być nic nieprzyjemnego. Jeden seans medytacyjny, mający na celu pokonanie stresu, nie powinien przekraczać 30 minut. Tyle w zupełności wystarczy.

Zioła

Nie wolno zapominać o drogocennej mocy ziół. W przypadku stresu doskonale sprawdza się melisa. Posiada ona właściwości uspokajające, może więc być stosowana w każdym stanie nerwowego pobudzenia. Jej działanie jest na tyle mocne, że z powodzeniem zastępuje inne metody walki ze stresem. Nie wyłączając syntetycznych leków, często uważanych za sposób na całe zło. Osobiście nie zalecam używania środków farmakologicznych do rozwiązywania swoich problemów ze stresem. Istnieją o wiele lepsze i zdrowsze (sic!) sposoby. Melisa jest naturalnym środkiem i nie ma efektów ubocznych, w przeciwieństwie do wielu leków.

Ćwiczenie: zrób sobie herbatkę z melisy. Zanim pociągniesz pierwszy łyk, upewnij się, że wywar odpowiednio się zaparzył. Nie wyciągaj torebki z melisą zbyt szybko. Osobiście mogę również polecić  przygotowywanie herbatki na wzór japońskich ceremonii parzenia herbaty. Już sam rytuał może stać się dobrym sposobem na osiągnięcie spokoju w twoim życiu. Jeśli natomiast zakończysz go wypiciem wywaru z melisy – stres nie ma szans.

Suplementy diety

Osoby narażone na trwały wpływ czynników stresogennych powinny zastanowić się nad zastosowaniem odpowiednich preparatów – suplementów diety. Oczywiście tę metodę proponuję tylko w skrajnych przypadkach. Jeśli nie masz innej możliwości lub czynniki wywołujące stres są tak silne i wszechobecne, że inne metody nie działają, wówczas warto spróbować produktów opartych na ekstraktach roślinnych, takich jak Nervomix, Nervosol czy Forstres. Produkty te są dostępne praktycznie w każdej aptece i są niezwykle skuteczne. Uspokajają, zwiększają odporność na stres i odprężają w stanach niepokoju i napięcia.

Ćwiczenie: zanim skorzystasz z jakiegokolwiek suplementu diety, dokładnie zapoznaj się z ulotką do niego dołączoną lub skonsultuj się z lekarzem. Dlaczego o tym piszę? Ponieważ wielu ludzi ignoruje często spotykaną w reklamach sentencję, traktując ją jak pozbawioną głębszego sensu. Otóż ma ona sens. Każdy środek, jaki zażywasz, powinien być przyjmowany z zachowaniem zdrowego rozsądku. Nie można o nim mówić bez odpowiedniej ilości wiedzy, prawda?

Najważniejsza jest profilaktyka

StresWszystkie powyższe sposoby radzenia sobie ze stresem są skuteczne, ale przede wszystkim wówczas, gdy stosowane są regularnie (z wyjątkiem suplementów diety). Aktywność fizyczna, spacery, ograniczanie używek (alkoholu, kofeiny, papierosów, cukru) – wszystkie te czynniki przyczyniają się do obniżania poziomu stresu oraz lepszego reagowania na czynniki go powodujące. Prowadząc właściwy tryb życia, możesz się uodpornić na wiele rzeczy, a stresu doznawać tylko w najbardziej ekstremalnych sytuacjach. W tym celu powinieneś jednak codziennie rozwijać w sobie umiejętność zachowania spokoju ducha.

Interesujący materiał? Powiadom znajomych:
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterEmail this to someone
Tagi:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

© 2009-2017 Life Coaching. Wszystkie prawa zastrzeżone. W oparciu o MyThemeShop.